ForumPolitikk, religion og samfunn / Grill en kristen!
  • Grill en kristen!

    Startet av ja.du.kan  ett år siden

    Heia!

    Jeg er en kristen jente på snart 15 år.
    Jeg har vært kristen hele livet mitt, og står for troen min.

    Det er mange som har fordommer mot oss kristne, og jeg vil gjerne diskutere de.
    Still meg spørsmål, for jeg svarer gjerne! Grill meg om du vil, og jeg vil svare.

  • maknae ett år siden #1

    Jeg er også en kristen (jeg konvertert for ett og et halvt år siden). Jesus har allerede sagt at vi kommer til å bli hatet av denne verden for at vi følger ham. Så ikke beskymer deg for hatere. Bare husk at det er bibelen som er den rette skilden, ikke hva kirken,eller presten sier

  • Uten Navn ett år siden #2

    Tjeg er ikke kristen

  • PratsommeMeg1 ett år siden #3

    Kan jeg spørre hvilket kirkesamfunn du tilhører? Du skjønner, jeg er en 15 år gammel gutt som er elsker samtaler og diskusjoner. Jeg er Lutheraner, og det hadde vært gøy å snakket om forskjeller/likheter, og hva som er rett og galt. Stå på! Gud er med de kriste! Og ikke mist motet!

  • ja.du.kan 5 måneder siden #4

    Heia, beklager for så sent svar, PratsommeMeg1 :(
    Jeg er fra nord norge, og er Læstadianer haha

    Akkurat nå så føler jeg at det er veldig tungt å være kristen

  • Sir.LilleLord 5 måneder siden #5

    Jeg tenker du må omgås med kriste, det kan hjelpe deg veldig mye. Når du omgås med kriste vil det være enklere og snakke ut om ting, og du vil heller ikke føle deg så alene.

  • DenLilleGutten 4 måneder siden #6

    Jeg spør ikke for å grille deg, bare av egen interresse. Er selv ateist

    1) Hvorfor har så mange kristne fordommer mot homofili?
    2) Det virker dritkjipt å tro at du blir overvåket at noe så urealistisk som en gud, eller?
    3) Hva tenker du om handikappede, er de for eksempel straffet for noe? Eller er det bare noe genetisk?

    -M

  • baremeg2 4 måneder siden #7

    He DenLilleGutteni! Jeg tar meg friheten til å svare jeg også, så kanskje får du flere svar - det varierer jo alltid litt. Det varierer alltid litt fra hver person har lært og hvordan man vil svare: kristendom i dag består og er også mye påvirket av "tenke-selv"-tankegangen.

    Som en liten oppsummering av det jeg har skrevet under: kristne sine meninger, verdier og holdninger moderniseres også - slik som resten av samfunnet. Derfor har mye forandret seg. De svarene jeg har gitt deg er både baserte etter egenerfaring, kunnskap jeg har hørt fra mange og Bibel.

    1) Det at så mange kristne har så fordommer mot homofili argumenteres for at det både står i GT (det gamle testamentet) og NT (det nye testamentet) at "Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike" 1.kor 6:9-10 (kilde: bibel.no)
    Det er altså her argumentet opprinnelig kommer fra, og særlig det at det står i NT gjør at det fortsatt gjelder. Det fins spørsmål og påstander om at det var mye som gjaldt før også, men ikke gjelder nå. Er det sånn at kristne bare kan velge og vrake og ta vekk det de ikke vil ha? Svaret er nei, men det er altså dette at det står i NT som gjør det holdbart. I tillegg har det mye på miljøet og læren i den menigheten man går i, som avgjør hva man tenker om homofili.
    Homofili i kristen sammenheng er vanskelig for mange jeg kjenner, spesielt av de som er unge syns det er vanskelig å svare og mene noe om dette. Det er større åpenhet for homofili nå enn før - også blant kristne. Også må man ikke glemme forskjellen mellom å hate homofili og å hate homofile - det er veldig stor forskjell!

    2) Etter min erfaring og det jeg har lest, tenker de færreste (og ingen) kristne at de blir overvåket av Gud. Gud er der ikke for å straffe eller komme med pekefingeren, men heller der som en slags venn. Han kan også være rollen i livet som rettleder/veiviser og forbilde, men det er ikke noe jeg, iallfall, går rundt og tenker at Han overvåker meg. Og den tanken tror jeg jeg deler med mange kristne. Som du ser i bibelverset som ble sitert, står det også om tyver, drukkenbolter, osv skal heller ikke arve Guds rike. Men det er veldig få som jeg har møtt på som har denne tankegangen i dag - og stadig færre. Av menigheter jeg har vært i og besøkt og kristne jeg personlig har blitt kjent med, er de fleste kristne opptatt av muligheten til frelse og tilgivelse - og ikke å anklage noen.

    Hvorvidt Gud er realistisk eller urealistisk, er et annet spørsmål og opptil hver enkelt å "finne ut av". Det er også mange som velger å ikke ville forholde seg til Han av ulike grunner - også selv om de tror at en gud, fins.

    3) Fra gammelt av trodde man gjerne at de som var "utenfor" og "annerledes" i samfunnet ble straffet av Gud. I dag har jeg ikke møtt noen som tenker sånn. Det er veldig mange kristne og organisasjoner drevet av kristne som nettopp tenker på og arbeider ekstra mye for "de utstøtte". Ofte ligger det Jesus gjorde for disse, i grunnen for dette arbeidet. Jeg har aldri tenkt en eneste tanke om at handikappede blir straffet ved å være det. Det er ren genetikk.


    Veldig fint med diskusjon uten krangling og at vi angriper hverandre. Respekt og forståelse er viktig!

  • PratsommeMeg1 4 måneder siden #8

    Jeg er veldig enig i svarene dine, baremeg2! Kunne godt sagt et stort Amen til det. Men jeg ville bare komme med noen egne tanker om homofili, og noen motspørsmål til deg, DenLilleGutten.

    Nå skal jeg prøve å ikke tenke utifra Bibelen og min kristne overbevisning, og heller tenke helt naturlig og fornuftig. Og jeg tror du er helt enig med meg, DenLilleGutten, at alt vitner om at det naturlige samliv og det naturlige ekteskapet er mellom én mann og én kvinne. Tenker ikke du også det? Jeg mener, ingen andre naturlige skapninger lever homofilt. Jeg vet ikke om du tror på evolusjon (jeg gjør det forøvrig ikke...), men ifølge den er jo vi i slekt med dyrene. Vi er nesten dyr selv. Og du vet jo selv at det er én hann og én hunn i dyreriket også, og det er bare én av hvert kjønn som kan skape nytt liv, og føde barn.

    Dette er selvsagt ikke et godt argument. Men jeg mener vi bør tenke naturlig og fornuftig, og ta med etikk og moral inn i bildet. For om vi mennesker begynner å leve sammen som to menn eller to kvinner, er ikke det å tukle med naturen? Er ikke det å bryte med noe fornuftig, noe som alltid har vært slik? Vi kan vel ikke bare "leke" med naturen på den måten?

    Dette ble vel ikke et svar, det ble vel heller bare spørsmål. Men det er så utrolig bra at du spør! Det er det man lærer av;)

  • DenLilleGutten 4 måneder siden #9

    Hei PratsommeMeg1

    Jeg kan si at fra et biologisk standpunkt så hører mann og kvinne sammen. Men hvorfor har biologi rett til å bestemme hvem du elsker? Hvorfor hater mange kristne homofile? Akkurat som heterofile ikke kan velge å bli forelsket i et av motsatt kjønn kan ikke homofile velge hvordan de skal forelske seg.

    Jeg "tror" på alt som er vitenskaplig bevist, dette inkluderer også evolusjonsteorien. Det at det er en hann og en hunn i dyreverden stemmer ikke alltid, i følge forskning.no finnes homoseksualitet hos 1500 dyrearter.

    Hvorfor er det "fornuftig" og la en mann og en kvinne være sammen? Hvorfor har du rett til å si hva som er fornuftig? Jeg kan være enig med deg at det var ikke sånn det var ment til å være, men endringer er supre, inkludert denne.

  • PratsommeMeg1 3 måneder siden #10

    Først må jeg få si deg dette: KRISTNE HATER IKKE HOMOFILE.
    Og en ting til: GUD ELSKER DE HOMOFILE.
    Hørte du det? Gud elsker homofile. Og det gjør kristne òg. Samme som at "Gud elsker synderen, men hater synden".

    Gud hater homofili. Det gjør kristne også. Ser du forskjellen? Jeg tror også at de fleste homofile er ellers "gode mennesker". Og jeg har ikke noe med å dømme andre. Det er det Gud - og BARE Gud - som har rett til å gjøre.

    Nok om det. Nei, jeg har ikke rett til å bestemme hva som er fornuftig og ikke. Det har du helt rett i, og vi skal ikke bli uvenner av den grunn. Men for meg er det helt fornuftig. Og jeg tror heller ikke (fra mitt kristne synspunkt) det er direkte synd å ha homofile følelser. For følelser er bare følelser, og man kan ikke bestemme hva man skal føle. Men igjen så tror jeg at homofili er noe unaturlig. Det er lite forskning på hvorfor noen er det. Noen hevder det er genetisk, andre hevder det handler om arv og miljø. Jeg personlig tror det har med oppvekst å gjøre, at man har kommet skjevt ut, gjerne hatt vennekrets eller foresatte som gir en feil uttrykk på det seksuelle. Jeg vet ikke, det er bare antakelser.

    Dette med homofili er vanskelig, for jeg vet så lite om det, og det er vanskelig å ha noen klare svar. Men det jeg vet - og som jeg allerede har sagt, men som er utrolig viktig - er at Gud elsker den homofile, men hater homofili. Og jeg tror også det går an å legge av seg de homofile følelsene om man får den rette oppfølgelsen.

    Du vet mye, DenLilleGutten, og du har også rett i mye. Og jeg forstår det du sier. Det er mange som tenker nytt, og som elsker det nye i disse dager. Og det er vel kanskje noe av grunnen ti lat så mange blir homofile; det er spennende med noe nytt.

    Prøv å forstå det jeg skriver, selv om det er vanskelig. Jeg forstår iallefall deg, så da kan jo du prøve å forstå megXD

  • DenLilleGutten 3 måneder siden #11

    Hei PratsommeMeg1

    Takk for svar! Jeg forstår alt du sier, men er ikke nødvendigvis enig i det. Du sier at du tror at folk som har kommet skjevt ut blir homofile.

    Homofili er en seksuell retning, akkurat som heterofili, bifili, aseksualitet osv. Sånn jeg forstår det du sier er at heterofile ble født sånn, men i homofile sin barndom så skjedde det noe galt.

    Hvis gud skapte alle mennesker, hvorfor lagde han så mange av dem til å begå en "synd" de ikke kan noe for? Det er som å si ja jeg tvinger deg til å gjøre dette (elske en av samme kjønn) og skal hate deg for det. Jeg skjønner at det er vanskelig å utfordre livsynet du er oppvokst med, men homofili er ikke en synd, akkurat sånn som heterofili ikke er en synd.

  • PratsommeMeg1 3 måneder siden #12

    Nei, jeg er faktisk helt enig. Noen vil kanskje være uenig med meg i dette, men jeg mener det å være homofil ikke er noen synd. For - som du sier - man kan ikke noe for det! Gud kan ikke straffe noen for noe de ikke kan noe for! Jeg ser den, og jeg er helt enig. Men det er ikke alt. Bibelen taler sterk imot "menn som ligger med menn". Å utøve sine homoseksuelle følelser kaller Bibelen for synd. Skjønner du hva jeg mener? Det er en forskjell her. Det er ikke synd å være homofil, men det er synd å utøve sine homofile følelser. Dette kan være vanskelig, og det tar tid å bli kvitt homofile følelser. Men Gud skaper ingen med homofile følelser. Vi kan ikke skylle på Gud for det. Han skapte menneske rent, perfekt og syndfri. Det er synden og djevelen i livet som har forstyrret det hellige seksuallivet som Gud hadde skapt. Djevelen rotet det til, ga mennesker feil følelser. Og som du sier så er det ofte barndommen som ødelegger, og som gir homofile følelser. Håper du forstår!

  • DenLilleGutten 3 måneder siden #13

    Heisann sveisann! Så bra vi er delvis enige! Det du sier er at Gud ikke har noe imot homofile, men bare de som gjør noe med det. Skal de da leve ulykkelig i skapet for resten av sitt liv? Du sier at det kan være vanskelig å bli kvitt sine homofile følelser, og dette gir jo mening. Det er akkurat like dumt for en homofil å bli kvitt sine følelser som det er for en hetrofil for å bli kvitt sine følelser. Den eneste forskjellen er at de homofile ble skapt av "Djevelen" bare fordi de ikke er som alle andre.

    Du sier at Gud skapte menneskene perfekte, men hva med meg? Jeg er handikapped, betyr dette at djevelen lagde meg? Eller var det bare en genfeil som kan skje hvem som helst. Ingen mennesker er perfekte, inkludert deg og meg.

    Det er disse homofobiske følelsene som gjør at homofile, bifile o.l. bruker så lang tid for å komme ut. De er redd for å ikke bli akseptert. And who can blaim them? Du sier jo at djevelen skapte dem, bare fordi de ikke tiltrekkes som mange andre.

  • PratsommeMeg1 3 måneder siden #14

    BEGKLAGER FEILEN!
    Jeg ser nå hvor forferdelig jeg kan bli missforstått med mitt forrige svar! Homofile er IKKE skapt av Gud! Det var ikke det jeg mente! Beklager virkelig! Det jeg mente var at det er djevelen som har skapt homofili, ved å forstyrre de rene og gode tankene og følelsene som Gud har skapt. Djevel - som også er opphavet til all ondskap, krig, urettferdighet, synd, umoral, og ALT ondt - han er det som har skapt de homofile TANKENE. Ikke de homofile.

    Djevelen laget ikke deg, DenLilleGutten! Du er like mye skapt av Gud, og formet av Han, som jeg er. Men på grunnen av syndfallet (regner med du har hørt om Adam og Eva? Men bare spør...;) og djevelen, er hele menneskeheten falt i synd, og er påvirket av det. Dette vil mange synes er fryktelig urettferdig, at Adams synd skal ramme alle. Og jeg forstår deg om du tenker slik. Og jeg kan ikke forklare det særlig bra heller. Men på en måte er alle mennesker representert i Adam. Vi ville nok alle falt på samme vis som han. Jeg vet det ikke er et svar men...

    Noen tror også at det er Gud som straffer de som har sykdommer, eller er handikappet, er blinde, døve, eller andre ting. Men det mener jeg - og mange med meg - er feil. Det står om en syk mann i Bibelen, som de lærde jødene mente var straffet av Gud. Det mente mange nemlig. Men det kommer utrykkelig fram at sykdommen ikke hadde noe med synden til mannen å gjøre. Alle kan bli syke, alle kan bli handikappet. Vi er alle mennesker, og synden ligger over oss alle. Så nei, vi er ikke perfekte. Men Gud skapte oss perfekte. Deg også.

    Synd er synd. Vi blir ikke kvitt det så lenge vi lever her på jorda. Jeg vil aldri bli kvitt det selv. Selv den frommeste kristen lever i synd daglig. "Alle har syndet og mangler Guds herlighet" står det. Og kanskje på mange homofile leve med sine følelser hele livet. Og jeg har utrolig medfølelelse. Om jeg plutselig ble fortalt å elske noen av det andre kjønnet som jeg ble tiltrukket mot, hadde det vært forferdelig! Men vi kan ikke skylde på Gud! Men det er viktig å komme ut av skapet, åpne seg. Da er det mye enklere å vinne over følelsene.

    Og ingen kristen er satt til dommer over andre. Jeg kan ikke dømme noen for deres homofile følelser. Det kan ingen. Vi skal elske hverandre, tross ALT. "Elsk deres fiender" står det til og med i Bibelen.

    I can't blaim tham, som du sier. Jeg kan ikke, og jeg har ikke rett til det. Og Gud elsker også de homofile, som jeg har sagt. Håper det er et slags svar;)

  • PratsommeMeg1 3 måneder siden #15

    Åneiåneiåneoiånei...
    Helt seriøst. Det var dette jeg mente: HOMOFILE ER IKKE SKAPT AV DJEVELEN!!
    Er det mulig å skrive så mye feil?? Beklager virkelig!

    Jeg synes det er utrolig dumt. Om det er noen homofile som leser dette, så må jeg bare legge meg flat! Beklager! Homofile er skapt av Gud. Like mye som meg.

  • DenLilleGutten 3 måneder siden #16

    Hei Pratsommemeg1

    Det virker som vi ikke blir enige. Du mener homofili er skapt av djevelen, jeg mener det er like naturlig som heterofili. Jeg tenker ikke at djevelen skapte mitt handikapp, fordi selvom det er et handikapp har det gitt meg mange utrolige muligheter og venner som jeg setter pris på. Jeg står ved det jeg har sagt om så mange kristne sin homofobi ( ikke at de hater homofile, men homofili )

    Tror ingen parter klarer å overbevise den andre.

    Hyggelig å prate med deg :)

  • PratsommeMeg1 3 måneder siden #17

    Du står på ditt du, DenLitteGutten;) Det er jo bra det. Men jeg personlig skjønner ikke hvordan du og - og mange med deg - klarer å få homofili til å bli like naturlig som heterofili..!? For meg virker det mest selvsagte heterofili.

    Det blir nok litt sterkt sagt å si at det er djevelen som har skapt ditt hadikapp, selv om det kanskje var det jeg sa. Men det er pga djevelen du har et handikapp, tror jeg. Dette er det vel ingen klare bevis eller fasit på, heller ikke i Bibelen. Men slik jeg kan forstå det, må sykdommer, handikapp og alle andre "onder" komme etter syndefallet. For - som jeg sa - skapte Gud mennesket perfekt, i sitt bilde.

    Hele verden ble påvirket av syndefallet, også naturen. Og som en følge av dette kommer både handikapp OG homofili inn. Så det er jo i og for seg naturlig. Det har blitt naturlig. Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg vil fram til... forstår det knapt nok selv.

    Jeg vil ikke si at det er motsetninger, det at du har fått mange gode ting ut av ditt handikapp, og at handikappet
    er et resultat av syndefallet. Men det er mange meninger om dette. Og det er viktig for meg å si at du ikke er mindre skapt av Gud en det alle andre er! Det er ikke det jeg prøver å si! Ååå, dette er vanskelig! Om bare du kunne se inn i tankene mine, så KANSKJE du hadde forstått;P #vanskeligåsvareoverchatXP

    Utrolig gøy å prate med deg, DenLilleGutten! Du er reflektert, og du svarer godt for deg;) Elsker å diskutere - uten å være uvenner for det!

    Vi er ikke ferdige ennå, er vi? Jeg føler ikke det... Håper på svar!

  • DenLilleGutten 3 måneder siden #18

    Hei PratsommeMeg1, jeg går ingensteds!

    Jeg var nylig på seminar med Press, redd barna sin ungdomsorganisasjon. Der møtte jeg to flotte kristne som mente at kristne ikke hatet homofile, men at de første menneskene på jorden ville ikke at de skulle gifte seg, fordi de ikke kunne få barn.

    Selvfølgelig er det forskjellige syn på dette, men siden jeg tror på alt som er bevist med forskning, inkludert evolusjonsteorien og the big bang, har homofili vært siden tidenes morgen, det er bare ikke alle som kommer ut fordi f.eks. mange religiøse ikke vil godta dette. Dette mener jeg er helt feil, inkludert det du sier om at djevelen skapte dette, fordi akkurat det du sier skaper så mye press! Tenk om noen kristne kjenner ikke vil komme ut fordi kristne ville sagt at din seksualitet er skapt av djevelen, mens min er perfekt?!

    Og som jeg har sagt før, det viser seg også at dyr kan være homofile, og hvorfor har djevelen straffet dem? Det er jo ekstremt vanskelig for et dyr å synde!

    Jeg er kortvokst, så det som skjedde var at min mor fødte meg med en genfeil, noe som er helt naturlig, og helt okei for meg. Jeg har siden da måttet ta mange valg, som f.eks. å forlenge beina eller armene, droppet mange skiturer, og tatt med rullestol på leirskole. Men alt dette har gjort med den jeg er, og jeg tviler veldig sterkt på at djevelen hadde noe med dette å gjøre.

    Du sier at djevelen er årsaken til all krig. Jeg mener det er religion og egoisme. Se på situasjonen i Syria, for et eksempel av mange. Der har IS (Den Islamske stat) okkupert landområder, drept uskyldige, og ødelagt bygninger til hvem vet hvor mye. Alt dette kommer av at de vil at alle skal bli ekstreme islamister, altså det kommer av religion.

  • baremeg2 3 måneder siden #19

    Etter den kristne tro: Den kristne tro grunner i at djevelen står bak alt vondt, imens Gud står bak alt som er godt. Før Gud gjorde noe, var det ingenting, bare helt mørkt. Mennesket er en slags mellomting, som verken bor hos Gud eller djevelen. Mennesket har fått fri vilje, som gjør at de selv kan bestemme om de vil elske eller ikke elske, hate eller ikke hate, gjøre vondt eller godt. Moralen kommer opprinnelig fra Gud. Med dette i bakhodet:

    Det er helt riktig at det er egoisme, og delvis religion, som er årsak til vondt i verden. Det er mennesket som står bak, og det trenger ikke være, etter den kristne troen jeg har fremstilt ovenfor, noe motsetning til the Big bang, evolusjonsteorien og/eller moderne vitenskap og evangeliet om Jesus. Det er også slik at man gjerne skiller mellom "viktige ting" og "mindre viktige ting" når det kommer til kristen tro. Vitenskap, the Big bang, seksualitet og legning, o.l. kan gjerne diskuteres, men det er ikke så viktig. Viktig for vårt liv, kanskje, men ikke så veldig viktig for å definere seg som troende eller ikke.

    Jeg kan likevel godt skjønne følelsene dine. Det er også en del kristne innad i miljøet som nærmest fornekter alt som har med seksualitet og legning å gjøre. Det er tabubelagt, og de prøver nærmest å unngå temaet i det hele tatt.

    Gud straffer forøvrig ikke - og iallfall ikke enkeltindivider - da han ikke kan gjøre vondt. Det er derimot fraværet av Gud som gjør at det blir vondt. Litt som at fraværet av lys er mørket, hvis du henger med?

    Hilsen kristen bifil

  • baremeg2 3 måneder siden #20

    ... litt som at fraværet a lys er mørket, hvis du henger med? Slik er det med mennesker og den frie viljen også. Når man ikke lar det absolutt gode bestemme, så blir det vondt. Da blir det konflikter, lidelse og død. Siden Gud skapte menneske har mennesket vært elementet i en drakamp mellom Gud og djevelen. Læren er sånn at djevelen lokker med alle slags (midlertidige goder) som kan friste. Kanskje et adrenalinkick, eller en liten smak av en stjelt sjokolade? Men så får man dårlig samvittighet, enten for å ha knust ruta og rana noen, eller av at mamma ikke fikk sjokoladen etter den lange arbeidsdagen fordi man ville så gjerne ha selv.