Temasider /  Psykisk helse / Selvtillitsskolen
Dekorbilde grønn strek

Selvtillitsskolen

Psyken må trenes, akkurat som kroppen! Her finner du fem øvelser for sterkere selvtillit.


Hvis du skal ha en sterkere kropp må du trene. Sånn er det med den psykiske helsen også! Her få du fem øvelser. Hvis du repeterer disse hver dag, vil det styrke selvtilliten din!

Fem øvelser for bedre selvtillit

  1. Se på deg selv i speilet, og gi deg selv et kompliment! Si det høyt. Gjenta 10 ganger hver dag.

  2. Har noen sagt noe negativt om deg? Da må du gjøre denne uttalelsen ugyldig ved å si det motsatte 100 ganger. For eksempel: Hvis noen har sagt at du er dum, må du si til deg selv at du er smart. Etter 100 ganger er dette sannheten. Gjenta 100 ganger for hver gang du har hørt noe negativt.

  3. Se for deg hvordan du vil ha det! Prøv å finne ut hvorfor du har lav selvtillit, og hva du savner. Prøv å se for deg en situasjon der du virkelig viser at du har høy selvtillit. Eksempler kan være at du holder et kjempefint foredrag i klassen, at du gjør noe skummelt, at du er sammen med en kjæreste på en kafé eller at du blir spurt om råd fra en venn/venninne. Prøv å visualisere denne situasjonen: Lukk øynene og se for deg denne gode situasjonen så detaljert som mulig. Gjør dette hver kveld før du sovner.

  4. Finn ut noe du virkelig liker å gjøre, og sett av tid hver eneste dag til å gjøre dette. Dette kan være å synge, strikke, trene, lese, bake, løse matteoppgaver, lage smykker, spille fotball, - hva som helst egentlig. Det viktigste er at dette får deg til å føle deg bedre, og at du gjør det hver eneste dag.

  5. Vær bevisst på hvordan du tenker om og behandler deg selv. Hvordan ville du reagert dersom noen behandlet en venn eller et familiemedlem på samme måte? Du er verdt det aller beste, og hvis du behandler deg selv dårlig er det ikke rart at andre gjør det også.

Å trene opp en sterk selvtillit skjer ikke over natten. Du må gjenta disse øvelsene for å bli bedre. Prøv å legge merke til om det fungerer, og ikke gi opp selv om du ikke ser utvikling med en gang.